Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to wszystkie działania, które są wdrażane, aby uzyskać lepsze wyniki wyszukiwania strony internetowej. Projektując je, zwraca się też uwagę na optymalizację pod kątem wyszukiwania frazy w przeglądarce. Optymalizacja strony internetowej ma na celu zwiększenie odsłon w wynikach wyszukiwania pod kątem lokalnym. Kiedy dana fraza występuje na lokalnych portalach, z których korzysta wielu użytkowników, związanych z danym regionem, jej szanse na zdobycie zainteresowania wśród lokalsów znacząco rosną. Taka usługa najczęściej kierowana jest do lokalnych firm, działających na przykład w danym mieście. Dając im tym samym równe szanse rozwoju. Dzięki pozycjonowaniu firmy możemy dotrzeć do klientów szybciej i sprawniej, nawet mając niewielki lokalny biznes i budżet.

Zbieraj odbiorców dzięki wiekszym zasięgom w internecie

Poznaj nasz sposób na pokazywanie się w internecie

Na czym polega proces pozycjonowania lokalnego?

amo pozycjonowanie lokalne, nie różni się wiele od tradycyjnego pozycjonowania. Jednak biorąc pod uwagę lokalne wyniki wyszukiwania, warto skupić się na nieco innych elementach, tworząc je. Lokalne SEO w Google jest promocją stron internetowych, które skupione jest wyłącznie na danym regionie. Pozycjonowanie lokalne firmy sprawia, że osoba świadcząca usługi na lokalnym rynku szybciej dociera do swoich potencjalnych klientów, ale pomija przy tym pozostałe miejsca i konkretyzuje swoje usługi.

Takimi biznesami będą wszystkie usługi typu mechanik, fryzjer, warzywniak, kosmetyczka, restauracja i tym podobne. Odbiorcy danych treści poszukują lokalnych sklepów, usług czy lokali gastronomicznych, wtedy najczęściej korzystają z takiej usługi.

Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie lokalne?

Na korzyść pozycjonowania lokalnego przemawia odpowiednia optymalizacja treści pod kątem usług. Kontent firmy jest bardziej spersonalizowany i trafia do konkretnych użytkowników. Warto zauważyć, że możemy mniej wydać na pozycjonowanie kiedy używamy pozycjonowania lokalnego, niż decydując się na frazy ogólnopolskie, czy nawet światowe.

Oczywiście kwoty zróżnicowane i będą się wahać w zależności od danej branży i lokalizacji, a także firmy, którą wybierzemy. Dlatego każda wycena jest często robiona indywidualnie pod konkretne frazy lokalne.

Co ma wpływ na cenę lokalnego SEO?

Google w 2015 roku wprowadził dodatkową usługę do swojej wyszukiwarki, jest nią mechanizm geolokalizacji. Co to właściwie jest? Jest to, dokładniej rzecz ujmując spersonalizowanie wyników wyszukiwania, które opierają się o lokalizację konkretnego użytkownika. Rozwijając swoją usługę w październiku 2017 roku, dodatkowo funkcja ta została jeszcze mocniej udoskonalona. Co sprawiło, że algorytmy po tej zmianie zaczęły być znacząco różnicowane w rankingach fraz i wyczulone na lokalność. Frazy ogólne były wyszukiwane w różnych miejscach, ale treści dostarczane użytkownikom również stały się zróżnicowane. Wpisując frazę „restauracja włoska” inny wynik otrzymuje teraz mieszkaniec Warszawy, a inny osoba będąca w Lublinie. Ta zmiana miała także wpływ na zmiany cen pozycjonowania. Od tego momentu pozycjonowanie lokalne zyskało większą grupę zainteresowanych.

Facebook
92%
Instagram
89%
Linkedin
95%
YouTube
97%

Jak działa pozycjonowanie lokalne?

Wyszukiwarka Google samodzielnie wskazuje najbliższe naszemu położeniu większe miasto lub nawet bardziej precyzyjny obszar, może być to na przykład dzielnica. Jeśli jesteś ciekawy czy to działa wejdź w narzędzie wyszukiwania w swojej przeglądarce, tam tuż obok wyników wyszukiwania powinno Ci się automatycznie wyświetlić miasto, obok którego jesteś w danym momencie najbliżej.

Dlatego wyszukiwanie frazy typu „mechanik samochodowy”, „stacja benzynowa”, „sklep spożywczy”, będzie zróżnicowany w lokalnych wynikach wyszukiwania. Inne punktu wyskoczą nam kiedy będziemy w Gdańsku, a inne w Warszawie. Co więcej, Google powinien automatycznie zmienić naszą lokalizację, kiedy zaczniemy się przemieszczać. Jeśli to nie nastąpi, możesz sam ją zmienić, aby ułatwić sobie podróżowanie.

Nauka pozycjonowania

Kiedy przydaje się SEO lokalne?

Taki mechanizm jest sporym ułatwieniem, ponieważ nie wymaga od nas samodzielnego podawania lokalizacji, co często mogłoby być uciążliwe i spotkać się z nieufnością u niektórych użytkowników.

Po wpisaniu w Google danej usługi użytkownikom wyświetlą się wizytówki Google, gdzie są dane firm. Dodatkowo pokaże się ich lokalizacja na Mapie Google wraz z odległością, w jakiej się znajdują od klientów. Warto zadbać o to, aby wizytówki i Twojej firmy znalazły się w Google. To usługi bardzo przydatne w momencie, kiedy chcesz szybko znaleźć dane firm lokalnych. I jest to jedna z najczęściej używanych opcji przez klientów.

Dlaczego warto być obecnym w pozycjonowaniu lokalnym?

Lokalne SEO przydaje się bardzo często. Szczególnie jeśli ktoś nie zna danej okolicy, a chcę odszukać konkretną usługę. Wtedy Twoja firma pojawi mu się w wynikach wyszukiwania, w formie wizytówki. Największe korzyści z pozycjonowania lokalnego pokazują statystyki badań, z których wynika, że aż 78% użytkowników dokonało zakupów w późniejszym czasie, szukając lokalnych usług. Natomiast 88% użytkowników smartfonów wyszukuje frazy związane z biznesem lokalnym. Najczęściej wyszukiwane są strony pod kątem: restauracji, sklepów, usług, zdrowia i fitnessu, rozrywki, podróży i usług finansowych.

Czym jest lokalne SEO?

Pozycjonowanie lokalne jest bardzo podobne do standardowego SEO. Natomiast głównie zajmuje się analizą słów kluczowych wpisywanych w Google. Kiedy chcesz skorzystać z tego rodzaju pozycjonowania, opracowanie Twojej strony internetowej, powinno zawierać bardziej lokalne treści. To istotny element zarówno na stronie głównej jak i w linkach czy technicznym SEO. Zwracaj uwagę na to, żeby linki prowadzące do strony także pochodziły z serwisów regionalnych. Wiele firm pomija tę kwestię, a to utrudnia pozycjonowanie lokalne.

seo dla firm

Kto powinien zainteresować się lokalnym SEO?

To szczególnego rodzaju pozycjonowanie polecane jest głównie firmą działających na rynku lokalnym. Firmy, które chcą pozyskiwać klientów ze swojej najbliższej okolicy, nie mogą w podczas marketingu pomijać lokalnego SEO. Spośród firm lokalnych powinny być to raczej firmy świadczące usługi tylko w swojej siedzibie m in sklepy stacjonarne, hotele, stacje benzynowe, dentyści, przedszkola albo usługi świadczone na określonym terenie takie jak pomoc drogowa, ślusarz, pizzeria oferująca dowóz. Lokalne pozycjonowanie nie sprawdzi się w dużych ogólnopolskich firmach lub świadczących jedynie usługi internetowe.

Jak zadbać o lokalne pozycjonowanie?

Najważniejsze elementy pozycjonowanie ogólnie, to czynniki takie jak odpowiednia optymalizacja stron internetowych, linków do nich prowadzących oraz użycie słów kluczowych. Dodatkowo lokalność również wpływa na pozycjonowanie i jak już pokazaliśmy, nie może być pomijana szczególnie przy usługach stacjonarnych. Dlatego między innymi załóż wizytówkę Google swojej firmy. Zrób to w pierwszej kolejności. Po jej założeniu koniecznie upewnij się, czy Twoja strona internetowa zawiera SEO, które pomoże jej w pozycjonowaniu.

Co daje wizytówka Google?

Dzięki usłudze Google Moja Firma możesz stworzyć wizytówkę Swojej firmy. Taka wizytówka jest swego rodzaju hiperłączem do właściwej dla niej strony internetowej. Użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę Google słowa kluczowe, a w wynikach wyszukiwania pojawi mu się Twoja nazwa firmy, strona www, adres firmy, a także dane kontaktowe. Tuż obok pojawi się również odnośnik do Map Google, który umożliwia sprawdzenie trasy do lokalu, bądź od razu włączenie nawigacji. Sam proces zakładania wizytówki dzięki usłudze Google Moja Firma jest bardzo proste. Aby dodać firmę, trzeba najpierw posiadać konto e mail w domenie Gmail. Dalsze tworzenie wizytówki jest już bardzo intuicyjne.

Jak założyć konto Google Moja Firma?

Aby utworzyć konto firmowe na Google Moja Firma, najpierw musisz zalogować się pod w usłudze Google- miejsca. Kiedy tam będziesz wybierz opcję znajdującą się w prawym górnym rogu o treści "utwórz stronę". W kolejnym kroku wybierz profil swojej działalności, to bardzo ważne! Następnie podaj nazwę firmy, jeżeli dane teleadresowe masz umieszczone również w innych miejscach, automatycznie powinien pojawić się adres i numer telefonu firmy, w takiej sytuacji będziesz musiał tylko potwierdzić zgodność danych. Na początku numeru pojawi się także numer kierunkowy, na przykład dla firmy z Poznania pojawi się tel. 61. Jeśli Google automatycznie nie sczyta Twoich danych kontaktowych, skorzystaj z opcji "Dodaj informacje o swojej firmie" i wprowadź je ręcznie. Aby wizytówka strony mogła się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, niezbędny jest prawidłowo wpisany fizyczny adres, a następnie jego weryfikacja. Taka weryfikacja nie jest już automatyczna i trwa w zasadzie najdłużej. Ponieważ Google wysyła na wskazany adres krótki kod, który musisz później wprowadzić na swój profil, aby potwierdzić zgodność adresu.

W jaki sposób edytować wizytówkę?

Po prawidłowej weryfikacji Twoja wizytówka wyświetli się w lokalnych wynikach wyszukiwania. Kiedy będziesz oczekiwać na kod warto wykorzystać ten czas i uzupełnić profil firmy o ważne dane. Szczególnie ważne informacje dla klientów, to: kategorie, godziny otwarcia usług i kilka słów o firmie. W kategoriach wpisz wszystkie usługi, które świadczy Twoja firma, to sprawi, że rozszerzysz pole jej działalności na lokalnym rynku i przyciągniesz więcej potencjalnych klientów. Pamiętaj, że godziny otwarcia, muszą zgadzać się z rzeczywistymi, inaczej klienci będą bardzo niezadowoleni. W informacjach o firmie napisz krótko, czym się zajmuje, jakie oferuje usługi. Szczegółowy opis firmy pomoże Ci w skutecznym pozycjonowaniu lokalnym. Uzupełniając Google Moja Firma, nie zapomnij o wpisaniu nazwy miasta i numeru telefonu, bez nich pozycjonowanie lokalne będzie nieefektywne.

Jak zadbać o pozytywne opinie w wynikach wyszukiwania?

Po przejściu weryfikacji klienci oprócz danych firmy i lokalizacji na mapach Google zobaczą też opinie innych klientów. Oceny są pokazywane w formie średniej i nie możesz ich ukryć, jeśli Ci się one nie spodobają. W przypadku pozycjonowania lokalnego nie ma sensu tworzenie fałszywych kont. Klienci szybko odkryją fałsz, raczej warto zadbać o pozytywne opinie od samych klientów. Niestety najczęściej swoi zdaniem dzielą się Ci najbardziej niezadowoleni. Czasem na pozytywne opinie możemy liczyć od tych najbardziej zadowolonych, ale ci, którzy nie mają do naszych usług zastrzeżeń, raczej niechętnie opisują swoje wrażenia w sieci. Szczególnie na początku, kiedy rozwijasz swoja wizytówkę Google zaczęć ich do pisania pozytywnych komentarzy. Nie jest to trudne, ale na pewno chętnie zrobią to, otrzymując m in mały rabat.

Czy można aktualizować dane firmy?

Poprawność danych teleadresowych w Google Moja Firma jest wręcz niezbędne dla lokalnych wyników wyszukiwania. Chodzi o to, żeby zarówno na Twojej stronie internetowej jak i na wizytówce były te same dane (nazwa, adres, numer telefonu firmy). Często na Google mogą pojawić się pola do wypełnienia po angielsku: name address, phone, ale nie ma to szczególnego znaczenia dla klientów. Dlatego przy zmianie, jakichkolwiek danych firm warto od razu zmienić też dane na wizytówce, aby utrzymać m in dobre pozycjonowanie strony.

Jak dbać o pozycjonowanie lokalne?

Na wyniki wyszukiwania ma wpływ nie tylko optymalizacja strony, ale też cała otoczka. Zdobywanie pozytywnych komentarzy na Google, to nie tylko rosnąca satysfakcja, ale także rosnąca grupa zadowolonych klientów. Twoim celem powinno być budowanie i utrzymywanie jak najdłuższych relacji właśnie z nimi. Możesz uzyskać to poprzez content marketing, aby zdobyć ich zaufanie i lojalność. Warto stworzyć silną więź z klientami i zyskać aktywnych zwolenników firmy. Wtedy sami zaczną promować firmę i tym samym zadbają o pozycjonowanie strony. Lokalne inicjatywy są równie istotne, zwłaszcza jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu lokalnym.

Czy pozycjonowanie w Mapach Googla jest możliwe?

Na pozycjonowanie wizytówki w Mapach Google, jest zbliżone do pozycjonowania strony internetowej. Na podstawie wielu czynników Google określa odpowiednią pozycję dla Twojej wizytówki w wyszukiwarce Google. Często jest to dany zestaw fraz użytych do wyszukiwania, odległość danego miejsca od potencjalnego klienta. Dodatkowo rozpoznawalność usługi wśród innych użytkowników i ich opinie, trafność wyszukanej frazy oraz szczegółowy opis, dlatego nie pomijaj żadnego kroku, tworząc wizytówkę.

Co zrobić, by być wysoko w Google Maps?

Podejmowanie lokalnych działań SEO ma na celu poprawę pozycji strony na Mapach Google. Pozycjonowanie wizytówki daje możliwość wybicia się małym i lokalnym firmom. Z tego względu, że użytkownicy mogą bez zbędnych utrudnień odszukać lokale i sklepy w pobliżu swojego obecnego miejsca pobytu. Dbając o SEO, poprawisz też pozycjonowanie lokalne swojej firmy, a to pozwoli Ci osiągnąć przewagę konkurencyjną na lokalnym rynku.

Jak odpowiadać na potrzeby klientów?

Algorytm Google pracują bez przerwy i ulegają ciągłym modyfikacjom. Dzięki nim można jeszcze lepiej dostosować informacje na stronie do użytkowników. Śledzenie zmian i dostosowanie się do nich, to doskonały sposób dla firm, aby na ich stronie nie zabrakło żadnych danych istotnych dla klientów. Google dokładnie zbiera i analizuje dane firm w obrębie witryny. Dlatego warto stosować schema org, bo dzięki niej Twoja firma może rozbudowywać się o dodatkowe treści takie jak grafika z logo, nazwa, dane kontaktowe oraz dni i godziny otwarcia.

Na co pozwala schema org?

Schema pozwala także na szerokie zaprezentowanie produktów m in ze sklepów internetowych. Jeśli prawidłowo oznaczysz elementy oferty, będzie wyświetlała się w wyszukiwarce Google nie tylko nazwa, ale także jego opis, cena czy liczba sztuk na magazynie. Możesz wpisać też dodatkowe dane takie jak wymiary. Zyskasz wtedy większe szanse na przekłucie wzroku odbiorców, który niemal od razu uzyskają wszystkie istotne informacje.

Czy strona powinna być również w wersji mobilnej?

Tworząc kontenty dla firmy nie zapominaj o użytkownikach urządzeń mobilnych, których jest ostatnio coraz więcej. Wiele firm skupia się na tym, aby ich strony, były atrakcyjne w wyszukiwarce na ekranach komputerów. Jednak pomyśl, jak często sam przeglądasz strony z pozycji smartfona. Niedopasowane strony są często opuszczane, przez użytkowników. Dlaczego to takie ważne? Na świecie ponad 50% ruchy na stronach internetowych pochodzi właśnie w urządzeniach mobilnych. Mobilne SEO już niedługo może stać się kluczowe przy pozycjonowaniu firmy. Stworzenie strony w wersji mobilnej staje się wręcz obowiązkiem przedsiębiorcy.

Jak newsletter wpływa na pozycjonowanie?

Wyżej wspominaliśmy już, że watro stworzyć wokół firmy sieć lojalnych klientów. Część osób myśli, że newsletter jest stratą czasu. Trzeba pamiętać o jego regularnym wysyłaniu, a odbiorcy i tak często usuwają go ze swoich skrzynek e mail. Nic bardziej mylnego. Newsletter powinien po prostu zawierać jak najbardziej interesujące treści, wtedy będzie naprawdę skuteczny. Z punktu widzenia przedsiębiorcy newsletter pozwala na poznanie swoich klientów poprzez uzyskanie ich danych osobowych, możesz precyzyjnie trafić z przekazem do swojej grupy docelowej. To pozwala na lepsze pozycjonowanie produktów. Tworząc newsletter pamiętaj o dodaniu formułki „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych”, to istotne w prawnego punktu widzenia.

Ciekawy newsletter- to możliwe?

To temat bardzo złożony i wymagający szczegółowej, głębokiej analizy. Jednak chcielibyśmy zachęcić wszystkich do zgłębienia tej nurtującej kwestii, bo jest ona równie istotna do pozycjonowania lokalnego. Ludzie tworzą biznes, dlatego budowanie społeczności jest jego istotnym elementem. Wysyłając regularnie newsletter o ciekawej tematyce, możesz zbudować lokalną, lojalną społeczność, która będzie motorem napędowych Twojej firmy. Zadowoleni odbiorcy to najlepsza reklama! Oczywiście ma na to ogromny wpływ także prowadzenie profili w social mediach, ale newsletter to często pomijany niesprawiedliwie element. Dzięki niemu możesz dostać cenny feedback i ulepszać swoją markę. Pamiętaj, aby Twój przekaz zawierał jasny klarowny cel. Nie zapominaj również o szacie graficznej. Nikt nie chce oglądać nieestetycznych kontentów. Określ też, kto jest nadawcą wiadomości: ty czy wy? Pamiętaj o dodaniu także danych firmy, często się o tym zapomina, uznając, że to oczywista rzeczy, a wcale taka nie jest.

O lokalnym pozycjonowaniu wiesz już wszystko! Wykorzystaj zdobytą wiedzę w praktyce, aby przekonać się jak prosto i tanio, możesz zwiększyć swoje dochody. Zwrot ku lokalnej społeczności może Cię pozytywnie zaskoczyć i szybko przełożyć się na realne zyski, które pozwolą Ci na dalszy rozwój działalności. Wraz z dostosowaniem pozycjonowania, do klientów będziesz mógł lepiej poznać, kim oni są i stale ulepszać produkt.