Jak prowadzić fanpage na Facebooku?

Jak prowadzić fanpage na Facebooku?

Media społecznościowe pozwalają łatwo i szybko wypromować firmową działalność. Nie służą jedynie indywidualnym użytkownikom, ale także wielkim koncernom i firmom. Dobrze prowadzony fanpage na Facebooku popularyzuje oferowane usługi i produkty. Pozwala kształtować wizerunek firmy, realizować założone cele, uzyskiwać pozytywne opinie, oraz za jego pośrednictwem obsługiwać potencjalnych Klientów

Prowadzenie fanpage na Facebooku – czy warto?

Social media pozwalają zaprezentować przedsiębiorcę z tej luźniejszej, mniej formalnej strony. Dzięki temu właściciel firmy jest w stanie trafić do grupy docelowej i z niej pozyskać potencjalnych Klientów. Co więcej, media społecznościowe stanowią alternatywę dla firmowej strony i powinny być z nią powiązane. Dzięki prowadzeniu fanpage na Facebooku komunikacja z Klientami jest ułatwiona. Ponadto innych zalet jest bardzo dużo. Poprzez zdjęcia dodawane na bieżąco można pokazywać efekty swojej pracy. Facebook cały czas się rozwija, a co za tym idzie, powstaje coraz więcej opcji. Obecnie dla użytkowników wchodzących na firmowe fanpage dostępne są przyciski CTA nawołujące do zakupu produktu lub usługi. Z kolei administrator ma wiele możliwości czasowego planowania postów, czy analizowania statystyk. Obecność wielu firm w social mediach przynosi same korzyści, stanowi dodatkowy kanał komunikacji z Klientami oraz jest darmową reklamą ich produktów i usług.

Strona firmowa, a fanpage na Facebooku

Firmy oferujące swoje usługi i produkty nie mogą się ograniczać jedynie do prowadzenia fanpage. Strona firmowa jest równie ważna, ponieważ dociera do innych osób. Należy pamiętać, że nie wszyscy korzystają z mediów społecznościowych. Zadaniem różnorodnych marek jest trafienie do jak największej liczby użytkowników. Wielką zaletą firm jest spójne prowadzenie fanpage i strony firmowej. W praktyce oznacza to, że design, przekazywane wartości i niezbędne informacje powinny być takie same. Nie mogą się różnić, ponieważ Klienci bardzo szybko to zauważą. Firmowa strona pozwala się marce wyróżnić. Można ją stworzyć samodzielnie od podstaw, z kolei Facebook nie daje takich możliwości. Tam można jedynie zmienić zdjęcie profilowe oraz to będące w tle. Strona www pozwala wygenerować ruch i zbierać dane o użytkownikach, czyli tzw. cookies. Przypomina to pozyskiwanie lajków na fanpage firmy. Jednak w przypadku witryny internetowej łatwiej określić grupę odbiorców i ich potrzeby. W strategii firmy jest to niezwykle istotne. To w końcu do nich kierowana jest oferta marki. Co więcej, dużo łatwiej wypozycjonować stronę www, niż posty na Facebooku. Jednak każde z wymienionych miejsc przybliża przedsiębiorcę do upragnionego celu, którym jest pozyskanie jak największej grupy odbiorców.

Jak zaplanować prowadzenie fanpage na Facebooku?

Chcąc spójnie i skutecznie prowadzić fanpage należy zapoznać się z takimi pojęciami jak marketing oraz strategia marketingowa. Poznanie tych terminów w widoczny sposób ułatwi późniejszą pracę. Pozwoli w efektywny sposób przemyśleć cele firmy, sposób ich realizacji oraz efekty, które przyniosą po określonym czasie. Odpowiednia prezentacja może służyć rozpowszechnieniu wartości osób będących w zarządzie firmy, ich ideałów, produktów oraz usług. Wstawiane grafiki i zdjęcia na Facebooka mają szansę stać się graficznym znakiem rozpoznawczym marki.

Czas publikacji postów jest ważny

Na początek musisz przeanalizować godziny i daty publikacji postów. Bardzo ważny jest czas, w którym odbiorcy będą najbardziej zaangażowani, jak np. wczesne poranki lub pory lunch’owe. Pamiętaj o datach szczególnie ważnych, jak np. Święta. W tym czasie wskazana jest publikacja życzeń lub treści nawiązujących do danego wydarzenia. Co więcej, zaczynając prowadzić profil firmy, trzeba dokładnie przemyśleć publikowaną tematykę. Powinna być spójna i tematycznie nie odbiegać od tematów powiązanych z daną marką.

Efektowane prowadzenie fanpage – wskazówki dla Twojej firmy

Prowadzenie fanpage na Fb wcale nie należy do najłatwiejszych. Wymaga przemyślanej strategii reklamowej, pozyskania jak największej ilości fanów, a także harmonogramu wstawiania postów. Z drugiej strony social media to idealne miejsca, aby się wypromować. To tam możesz uzyskać największą ilość Klientów i przedstawić swoje przedsiębiorstwo od tej bardziej „ludzkiej” strony. Jak tego dokonać? Wszystko zawarte jest w poniższych punktach.

Uzupełnij profil marki

Chcąc prowadzić fanpage na Facebooku, nie możesz zapomnieć o skonfigurowaniu i uzupełnieniu profilu marki. Niestety osoby nie mające w tym wprawy, często o tym zapominają. Na stronach brakuje adresu e mail, zdefiniowanych usług lub adresu do strony www. Profil marki składa się z adresu działalności, jej danych kontaktowych oraz innych kanałów służących do komunikacji z Klientami (witryna www, sklep internetowy). Obecnie na Facebooka można wstawiać swoje produkty sprzedażowe, pojawiają się one w zakładce „Sklep”. Gdy użytkownik wciśnie przycisk „Kup” zostanie przeniesiony na docelową witrynę internetową, gdzie zakończy działanie. Fanpage na Facebooku daje możliwość snucia opowieści o historii marki. Tekst pojawi się w zakładce „Moja historia”. Możesz opowiedzieć tam o Twoich ideach, planach, początkach marki i bieżącej pracy.

Estetyka i wysoka jakość zdjęć

Media społecznościowe pełne są wysokiej jakości zdjęć i treści. Jeśli twoja oferta ma trafić do potencjalnych Klientów, również powinieneś o to zadbać. Jak wcześniej wspomniano, na Facebooka musisz wrzucać posty zgodne z estetyką i wartościami strony firmowej. Spójne, estetyczne, utrzymane w jasnych tonacjach grafiki powinny przyciągać swoim wyglądem nowych odbiorców. Co więcej, zarówno posty, jak i zdjęcia muszą być harmonijnie ułożone. Profil firmowy to nie tylko dobra oferta i promocje, to również reklama i realizacja założonego celu. Na początek do obsługi profilu polecamy zatrudnić doświadczonego grafika, który pomoże Ci stworzyć strategię wizualną Twojego produktu. Musisz pamiętać, że miesięcznie będziesz wstawiał wiele grafik i wpisów. Warto wykorzystać pomoc, aby się z tym wszystkim „oswoić”.

Regularna publikacja wpisów

Regularne prowadzenie fanpage wymaga czasu, pomysłów i wysokiej jakości treści. Na początek, należy każdego dnia znaleźć kilka wolnych minut, aby przygotować tytuły nagłówków i stworzyć zarys przyszłych postów, które zostaną wstawione na Facebooka. Nie mając czasu lub nie mogąc się zmobilizować do działania, warto wspomóc się kalendarzem. Poleca się planować wpisy na cały miesiąc, a daty publikacji zapisać przy poszczególnych datach. Znacznie ułatwi to organizację pracy. Zadaj sobie również pytanie: „Na czym bardziej Ci zależy? Jakość czy ilość?”. Ze swojej strony polecamy stawiać na wysokiej jakości treści. Miesięcznie warto wstawiać około 20-25 postów. Mogą być to wysokiej jakości grafiki albo wpisy. Często same grafiki dużą mówią o marce, więc wszystko uzależnione jest od Twoich preferencji i umiejętności. Wartościowe treści przyciągną większą liczbę fanów, co przełoży się na popularność fanpage i zwiększoną ilość nowych Klientów. Z kolei użytkownicy lubią oglądać ładne, estetyczne zdjęcia, ponieważ wymagają one mniejszej ilości czasu na ich przyswojenie. Ostatnio Facebook zapełniły ikonografiki. Dla użytkowników to prosty sposób na zdobycie wiedzy. Mogą stanowić jeden z ważniejszych filarów komunikacji z Klientami.

Angażuj użytkowników

Klienci lubią angażujące posty. Dbaj o to, aby we wpisach regularnie pojawiały się różnorodne pytania lub zagadki. Odbiorcy lubią łamigłówki lub konkursy, a nie ma nic lepszego niż wypromowanie firmowego profilu właśnie w taki sposób. Gdy użytkownicy komentują lub udostępniają Twoje treści, wpisy automatycznie wyświetlają się na ich stronie głównej. To dzięki takim działaniom, nieświadomie promują Twoją markę. Tego typu wpisy powinny pojawiać się dwa razy na miesiąc. Firma i jej działania muszą zmierzać ku pozyskaniu jak największej liczby odbiorców, to przełoży się na szybsze zyskanie popularności w sieci. Pamiętaj również, że gdy użytkownik zadaje pytanie, najlepiej na nie odpowiedzieć w ciągu 24 godzin. Prowadzenie konta firmowego wymaga Twojej obecności i ciągłego zaangażowania.

Promuj posty zgodnie z zasadami

Konta fimowe często są banowane, co dla moderatorów jest niezrozumiałe. Jeśli chcesz wypromować swój post i treści, musisz postępować zgodnie ze Standardami Społecznymi Facebooka. W skrócie jest to spis tematów, których należy unikać, będąc jego użytkownikiem. Głównie odnoszą się do działań w sieci dotyczących promowania przemocy, niezgodnych z prawem, naruszania bezpieczeństwa, czy pogwałcenia praw intelektualnych. Należą do nich wszystkie treści, które budzą jakiekolwiek zastrzeżenia całej społeczności Facebooka.

Jakiej tematyki unikać publikując posty?

  1. Nie wolno publikować tekstów o wydźwięku negatywnym odnoszących się do różnic rasowych, wyznania i orientacji seksualnej
  2. Należy unikać tematyki alkoholu, narkotyków, e-papierosów i wyrobów tytoniowych.
  3. Stanowczo zabronione jest publikowanie nagości (jedynym wyjątkiem są nagie rzeźby)
  4. Obraźliwe posty odwołujące się do danej osoby również są niedozwolone. Nie wolno nikogo obrażać oraz wyśmiewać, np. za wygląd.
  5. Nie wolno reklamować suplementów diety i produktów związanych ze zdrowiem.
  6. Posty dotyczące antykoncepcji (w kontekście przyjemności) również są zabronione. Środki można jednak przedstawiać jako produkty służące świadomemu planowaniu rodziny.
  7. Nie wolno propagować petard i fajerwerków.
  8. Stanowczo zabronione jest reklamowania i polecanie podróbek lub imitacji ubrań i akcesoriów od znanych projektantów.

Są to tylko ogólne zasady, których należy się trzymać, chcąc opublikować jakikolwiek post. Służą one zdrowym relacjom, a administratorów zmuszają do działań wpływających pozytywnie na resztę społeczności będącej na Facebooku. Nie warto ich łamać, służą pozyskaniu jak największej liczby użytkowników, a Facebook ma więcej zalet niż wad. Za częste łamanie Standardów Społecznych grozi czasowy ban konta firmowego, a nawet stałe jego zablokowanie. Ta kara jednak stosowana jest w ostateczności. Jeśli chcesz utrzymać konto w mediach społecznościowych, twoje działania, strategia i tematyka wpisów muszą brać to pod uwagę.

Wypowiadaj się na temat najnowszych wydarzeń

Nawiązywanie na stronie do ostatnio popularnych tematów nazywa się real time marketing. W konsekwencji prowadzenie fanpage wymaga znajomości najnowszych działań i wydarzeń na świecie. Co prawda, z wyrażaniem opinii nie warto przesadzać, ponieważ w ten sposób szybko można zniechęcić do siebie fanów. Z drugiej strony wypowiadając się na tematy ważne dla Klienta, zwiększamy jego zaufanie i zaangażowanie. Czasami jeden temat sprawia, że nasza firma zostaje wypromowana wśród innych osób. Przede wszystkim polecamy unikać tematów drażliwych lub kontrowersyjnych. Nie mając twardego stanowiska popartego dowodami w jakieś sprawie – nie warto się w niej wypowiadać. W ostatnich czasach takie działania są bardzo widoczne. Miesięcznie pojawia się mnóstwo kontrowersyjnych tematów. Czy wymagają one postów? Oczywiście, że nie. Social media są nimi przepełnione, dlatego należy uzbroić się w zdrowy rozsądek. Pamiętaj też, aby promować etyczne zachowania. Prowadzenie strony ma tę zaletę, że służy realizacji Twojego celu, ale nie tylko. Może pomóc wielu innych osobom, a to dla potencjalnego Klienta jest niezwykle ważne.

Ile kosztuje prowadzenie fanpage?

Sam koszt założenia i prowadzenia fanpage wynosi zero złotych. Miesięcznie nie generuje żadnego obciążenia finansowego. Facebook nie ma limitów postów, a jedynie ograniczenia dotyczące tematyki ich dotykającej. Jednak dla wielu początkujących firm, sam fanpage nie wystarcza. Warto go wypromować, czyli zamówić odpowiednią reklamę.

Koszt reklamy na Facebooku

Facebook to niezwykle elastyczne medium, które zazwyczaj dostosowuje się do wymagań użytkownika. Jeśli chcesz reklamować swój profil, na początek musisz określić wymaganą liczbę wyświetleń bannera. Przeważnie Facebook zareklamuje gotowy pakiet, który najczęściej wynosi 50 lub 100 tysięcy wyświetleń. W tym przypadku reklama może kosztować kilkaset złotych lub kilka tysięcy. Wszystko uzależnione jest od tego, jakie masz wymagania. Czy dana reklama jedynie przekierowuje na stronę? A może użytkownik ma pozostawić swoje dane? Wszystko to ma bardzo duże znaczenie, ponieważ samo przekierowanie lub reklama fanpage może zamknąć się w 400 zł miesięcznie. Z kolei jeśli chcemy, aby użytkownik pozostawił swoje dane na Facebooku, jej wartość może wzrosnąć nawet do kilku tysięcy miesięcznie.

Pomoc w prowadzeniu fanpage

W przypadku braku czasu poleca się zatrudnić kogoś do obsługi fanpage. Taka osoba zajmuje się wstawianiem i promocją postów, a także odpowiadaniem na komentarze i wiadomości. Jest to nieoceniona pomoc, ponieważ wówczas zyskujesz pewność, że każda z zainteresowanych osób dostanie feedback z Twojej firmy. Ile taka usługa kosztuje? Wszystko zależy od tego, jakie masz wymagania. Czasami może być to tylko 500 zł miesięcznie, w innym przypadku 2000. Koszty uzależnione są od ilości użytkowników lubiących stronę, jej zasięgu i liczby postów publikowanych miesięcznie. Wybór usługi to duże ułatwienie, które nie wymaga od nas ciągłej obecności przy komputerze.

Pamiętaj, że Facebook to niezwykle pomocne narzędzie, które masz na wyciągnięcie ręki. Pozwala dotrzeć do większej liczby użytkowników oraz pozyskać wielu nowych Klientów.

Udostępniam

Robert Piotrowski
Robert Piotrowski

Zapisuje się do Newslettera po Więcej przydatnych informacji!

rady, porady i wskazówki od SEO3

Więcej przydatnych treści

Jak usunąć produkt z sklepu WooCommerce na WordPress?

Przeszliśmy przez cały proces dodawania produktu ze sklepu internetowego na WordPress z wcześniej zainstalowaną wtyczką WooCommerce (Jak dodać produkt WooCommerce?). Teraz załóżmy, że jeden z

Potrzebuje rozwinąć działania marketingowe

Piszę bezpośrednio wiadomość do SEO3