Pozycjonowanie Google Maps
Wśród wielu działań optymalizacyjnych, których koniecznie musimy się podjąć, znaleźć można również odpowiednie wykorzystanie mapy Google do polepszenia wyników osiąganych przy pozycjonowaniu. Z pewnością warto wykorzystać wizytówkę Google do tego, aby systematycznie zwiększać widoczność firmy w Mapach Google. Dlaczego jest to tak ważne i jak to zrobić?
Dlaczego tak ważne jest pozycjonowanie w mapach Google?
Pozycjonowanie stron w Google Maps umożliwia nam podjęcie szeregu istotnych działań, które mają na celu poprawienie ruchu na stronie i napływu klientów do naszego biznesu. Jest to stosowane w przypadku lokalnie działających firm, które opierają się o świadczenie usług na terenie określonego obszaru. Poprawne zastosowanie pozycjonowania wyszukiwarki Google i założenie wizytówki może wygenerować nawet 1/4 całego ruchu naszej strony internetowej.
Wizytówka w Google – czym jest?
Tworząc swoją wizytówkę, zwiększamy znacząco ruch na stronie WWW naszej firmy. Wizytówka jest pierwszą informacją, która pojawi się w wyszukiwarce Google. Możesz podać w niej podstawowe informacje, m.in. kontaktowe, które znacząco ułatwią dotarcie użytkowników, którzy poszukują usługi lokalne z naszej branży. W wizytówce podaje się adres firmy, adres strony WWW. Ważny element, który umożliwia dotarcie to klientów, to podanie numeru telefonu oraz danych osobowych firmy. Warto szczegółowo podać wszystkie informacje, aby tym samym lepiej wesprzeć wszelkie inne działania SEO. Oczywiście, stworzenie wizytówki jest możliwe, dopiero gdy założymy swoje konto Google.
Kto realizuje pozycjonowanie Google Maps?
Pozycjonowanie w Google Maps przeznaczone jest dla każdego, kto świadczy usługi lokalne i chce lepiej dotrzeć do klientów. W tym celu wpierw trzeba sprawdzić, jakie zapytania użytkowników sprawiają, że wyświetla się strona naszej konkurencji. Dzięki temu jesteśmy w stanie poznać, jakich słów kluczowych powinniśmy stosować przy odpowiednim SEO. W tym celu warto też zapoznać się z tym, jak dobierać odpowiednie słowa kluczowe na potrzeby wyszukiwarki Google.
Pozycjonowanie w Mapach Google – na czym polega?
Pozycjonowanie wizytówki w Google Maps polega na dopracowaniu wielu czynników, które złożą się na ostateczne spopularyzowanie naszych stron internetowych. Co składa się na pozycję naszej wizytówki?
Odległość – przy pozycjonowaniu Google Maps duże znaczenie ma odległość użytkowników od danej firmy. W tym przypadku stosowane jest pozycjonowanie lokalne, co oznacza, że wyszukując jakąś frazę np. na urządzeniach mobilnych, wpierw otrzyma się wyniki najbliższe obecnej pozycji wyszukującego.· Trafność – określa to, jak bardzo wizytówka Google i jej content pasują do wyszukiwanych słów kluczowych.· Rozpoznawalność – określa to, czy nasza firma jest rozpoznawalna przy wyszukiwaniu przez użytkowników określonego słowa kluczowego.
Zarządzanie wizytówką w Google Moja Firma
Optymalizacja wizytówki jest możliwa dzięki specjalnemu panelowi Google Moja firma. Umożliwia on publikowanie rozmaitych informacji, w tym wpisów, które znacząco wpływają na trafność wizytówki w Google Maps.
Podstawowe dane w wizytówce Google
Tworzenie wizytówki należy zawsze przeprowadzać według szczegółowego planu. Ważne jest uwzględnienie podstawowych danych osobowych firmy. Koniecznie należy podać numer telefonu, adres do kontaktu. Mile widziany jest również adres e-mail. Tego typu dane teleadresowe znacząco ułatwiają kontakt klientów i zwiększają szanse na to, że skorzystają z naszej usługi lub zakupią nasz produkt. Oczywiście, musimy również zadbać o to, aby pojawiła się nazwa firmy. Warto również zawrzeć informacje o tym, jakie są godziny otwarcia. Klient korzystający z google com powinien mieć pewność, że szybko będzie mógł stwierdzić, czy opłaca mu się iść do danej placówki. Jeśli potencjalny klient w wynikach wyszukiwania zobaczy, że konkurencja podaje godziny otwarcia, nasza firma zaś nie podaje takiej informacji, będzie wolał udać się tam, aby nie marnować swojego czasu.
Przy uzupełnianiu informacji wizytówki Google Maps warto zadbać o to, aby informacje pokrywały się z danymi, które są zawarte w zakładce „kontakt” na naszej stronie WWW. Ważne jest też, aby wizytówka miała podany ten sam adres witryny internetowej. Warto też, aby linkowanie wizytówki Google Moja Firma prowadziło bezpośrednio do strony, a link do wizytówki w zakładce „kontakt” również był dobrze oznaczony.
Dokładny research kategorii głównej i podkategorii
Panel Google Moja Firma umożliwia podanie kategorii głównych oraz podkategorii, co sprawia, że wyszukiwarka google com skuteczniej oceni profil prowadzonej działalności i odpowiednio umieści ją na tle konkurencji. Jak znaleźć odpowiednią kategorię dla naszej strony internetowej? Wpierw powinniśmy wybrać interesującą nas frazę, którą mamy zawartą w słowach kluczowych. Wpisujemy ją w google com i sprawdzamy, jakie kategorie najczęściej pojawiają się wśród wyników wyszukiwania. Główną kategorią powinna zostać tak, która najczęściej pojawia się w top 20. Pozostałe kategorie ustawiamy jako dodatkowe. Warto pamiętać o tym, że niekiedy konieczne jest osobne wyszukiwanie podkategorii. Istotne jest też to, aby nie umieszczać w podkategoriach usług, których nie mamy w ofercie. Pamiętając o tym, lepiej zadbamy o skuteczne pozycjonowanie naszego biznesu.
Jak optymalnie wybrać lokalizację firmy oraz lokalizację firmy w mapach?
Bardzo ważne jest optymalne wybranie lokalizacji naszej firmy i tego, jaki obszar ona obsługuje. Jeśli usługi nie świadczymy pod adresem firmy, możemy usunąć jej adres. Jeśli to zrobimy już po skorzystaniu z panelu Google Moja Firma, może być konieczne ponowne dokonanie weryfikacji wizytówki. Zależnie od rodzaju świadczonych usług, wizytówkę w Google powinniśmy nakierować na miejsce prowadzenia biznesu (np. na gabinet dentystyczny), usunąć ją, jeśli to my świadczymy usługę dojazdową. Wtedy też ustawiamy pozycjonowanie lokalne i w obszarze działania dodajemy właściwą informację (np. miasto, na którego terenie świadczymy usługę). W przypadku firmy w Google, która świadczy usługi w swojej firmie oraz na terenie, który jest obsługiwany.
Pamiętać powinniśmy jednak o tym, że brak podania lokalizacji firmy zadziała na naszą niekorzyść, jeśli po wyszukaniu odpowiedniej frazy każdy konkurent z najlepszych wyszukiwań będzie miał podaną swoją lokalizację.
Google Moja Firma – co z biznesami ogólnokrajowymi?
W przypadku niektórych firm zauważyć można, że świadczą one usługę na terenie całego kraju. W takiej sytuacji wydawać się może, że pozycjonowanie w Google Maps nie przyniesie odpowiedniego rezultatu. Istnieje jednak możliwość, aby dotrzeć z osobna do każdego obszaru. W przypadku takiej firmy warto założyć wizytówkę dla każdej lokalizacji, w której ta firma posiada osobny oddział. Jest to działanie pożądane, tym bardziej że w prosty sposób możemy przekierować użytkowników na właściwą stronę internetową.
Atrybuty Google Maps – co należy o nich wiedzieć?
Opcja atrybutów w Google Maps umożliwia dodanie istotnych informacji o naszej firmie. Wbrew pozorom nie wystarczy, że podamy nazwę firmy. Ważne jest podanie informacji o dodatkowych udogodnieniach, które sprawią, że przyciągniemy do nas klientów. Przykładowo: dla wielu osób ważne może być to, czy dana kawiarnia lub restauracja zapewnia dostęp do Wi-Fi. Rodzaje atrybutów, o które będziemy pytani, uzależnione są bezpośrednio od profilu działalności Twojej firmy. Jeśli zdecydujesz się na odpowiedzenie na pytania Google, możesz zwiększyć atrakcyjność biznesu w oczach użytkowników i potencjalnych klientów.
Jak stworzyć unikalny opis firmy?
Jednym z podstawowych działań SEO, które wiążą się z przygotowaniem wizytówki, jest stworzenie unikalnego opisu firmy. Opis taki może składać się maksymalnie z 750 znaków, jednak kluczowe jest pierwsze 250 znaków. Jeśli zawrzemy w nich najważniejsze informacje, znacząco poprawimy pozycję wizytówki Google w wynikach wyszukiwania. Możesz to zrobić poprzez nasycenie tego opisu słowami kluczowymi oraz nazwą miasta, w którym świadczone są usługi. To właśnie 250 znaków jest zawsze widoczne, kiedy wyświetli się profil firmy za sprawą wizytówki w Google. Pozostałe 500 znaków użytkownicy zobaczą, dopiero gdy wybiorą opcję „więcej”.
Umieszczenie usług w wizytówce
Tworząc wizytówkę w Google Moja Firma, koniecznie powinniśmy zadbać o to, aby wyświetlać pełen zakres usług. Google od października 2019 roku wiąże je ściśle z kategoriami określonymi w wizytówce. To właśnie uzupełnienie usług dostępnych w naszym biznesie może sprawić, że klient znajdzie się na naszej stronie internetowej. Wzbogacając swoją wizytówkę Google o świadczenie usług, znacząco polepszymy jej wygląd. Tu jednak pamiętać musimy o tym, że dodane usługi widać jedynie na urządzeniach mobilnych, co nie zmienia faktu, że umieszczenie stosownych opisów jest ważne z punktu widzenia Maps Google.
Wpisy umieszczone w wizytówce Google
Jeśli chcesz, aby działania w ramach SEO zapewniły Twojej firmie jak najlepsze docieranie do klientów, możesz często aktualizować wpisy, które zawiera Twoja wizytówka Google. Dzięki ostatnim aktualizacją Google umożliwia obserwowanie wybranych przez użytkowników wizytówek. Oznacza to, że dzięki tej opcji możesz ponownie dotrzeć do klientów, których już zainteresowała oferta przedstawiona w wizytówce i na stronie internetowej. Dzięki temu poinformujemy naszych klientów o zbliżających się promocjach oraz zmianach w naszym biznesie. Skorzystanie z tej opcji w Google Moja firma pozwoli na dodanie wpisu, który może zastąpić widok główny wizytówki. Zawierać będzie on tytuł, grafikę lub film, treść do 1500 znaków oraz zachęcenie do przejścia na adresy wskazanych stron internetowych.
Wizytówka – dodawanie produktów
Działania w ramach SEO skupione są na jak najlepszym zaprezentowaniu naszej strony. Oznacza to, że musimy uzupełniać wizytówkę również o informacje dotyczące produktów, które klienci znajdą na naszej stronie internetowej. W panelu Google Moja Firma istnieje możliwość utworzenia katalogu zawierającego wszystkie produkty, które możemy podzielić na kategorie oraz kolekcje. Te zaś możemy opisać nawet na 1000 znaków. Dzięki temu, że każdy produkt w wizytówce Map Google będzie miał unikalny opis, zdjęcie oraz wezwanie do zakupu, znacząco wzmocnimy szanse na dotarcie do klientów.
Jak w najlepszy sposób zoptymalizować tę opcję? Wskazane jest to, aby poprzez panel Google Moja Firma stworzyć przynajmniej 3 kolekcje. Każda z nich powinna zawierać przynajmniej 5 produktów. Za sprawą tego działania możemy mieć pewność, że wzmocnimy nasze szanse na dotarcie do klientów.
Pozyskaj klientów i odpowiadaj na ich opinie
Ciekawą opcją, którą dostarczają nam mapy Google, jest pozyskiwanie od klientów opinii oraz komentarzy. Z punktu widzenia budowania świadomości marki wskazane jest wręcz zachęcanie klientów, aby po zakupach wystawili rekomendację w Mapach Google. Jeśli skłonimy ich do tego, aby wybrali opcję „dodaj komentarz”, istnieje większa szansa, że zostawia oni opinię, która znacząco wzmocni naszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Największe znaczenie mają pozytywne opinie, które składają się przynajmniej z 200 znaków. Dobrze jest więc świadczyć usługi tak, aby klienci zechcieli zostawić dłuższe opinie. Jest to opcja o tyle bezpieczna, że przy wstawianiu opinii nie trzeba podać swoich danych osobowych.
Business site – co to jest i dlaczego warto wprowadzić to do wizytówki Google Maps?
Do wizytówki Google Maps warto wprowadzić budowanie stron internetowych w wizytówce, które określane jest mianem Business Site. Opiera to się na tworzeniu tzw. landing Page, który zawiera wszystkie informacje, które podaliśmy podczas tworzenia wizytówki. Do stworzenia takiej treści należy wejść w konto Google i wybrać: „Google My Business”, a następnie wybrać opcję „witryna”. Jeśli dobrze wypozycjonujemy witrynę w Business Site, możemy znacząco poprawić wyniki naszej wizytówki w mapach Google. Za sprawą tej opcji możemy tworzyć unikatowe podstrony, a także adresy URL, które będą odnosiły się do już opublikowanych wpisów zawartych w wizytówce. Wszystkie te wpisy są indeksowane, a dzięki Google Search Console widzi każdy z tych linków. Oznacza to, że linkując wszystkie wpisy, znacząco możemy wspomóc podstrony docelowe.
Strona Business Site jest wskazana nawet wtedy, jeśli mamy normalną stronę WWW. Umożliwia to nam odpowiednie indeksowanie wpisów z wizytówki i linkowanie ich do naszej głównej strony WWW.
Business Site a brak strony internetowej
Skorzystanie z możliwości, jakie daje Business Site, wskazane jest również wtedy, gdy nie posiadamy normalnej strony internetowej. Nawet wtedy jesteśmy w stanie osiągnąć wysoką pozycję w Mapach Google. Proste i wygodne stworzenie Business Site może zaś zagwarantować nam nawet bardzo wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google.
Lokalny link Building
Ważnym elementem działań SEO, które opierają się na pozycjonowaniu zarówno wizytówki, jak i sklepu internetowego, jest lokalny Link Building. Opiera się to na zadbaniu o to, aby lokalne fora zaczęły wspominać o firmie. Umożliwi to ruszenie firmy w górę z pozycji, jaką obecnie zajmuje w wynikach wyszukiwania Google Maps. Warto wzmiankować o swojej firmie w tych przestrzeniach sieci, które wykorzystuje konkurencja.
Jak na rankingi wpływają filmy i zdjęcia w wizytówce Google Maps?
Osiągnięcie lepszych wyników wyszukiwania w Google Maps możliwe jest poprzez dodawanie zdjęć oraz filmów do swojej wizytówki. Są one czynnikiem rankingowym, a regularne dodawanie multimediów znacząco poprawia pozycję podczas wyszukiwania określonej frazy.
Współczynnik konwersji i używanie Google Analytics
Korzystanie z Google Moja Firma zazwyczaj wiąże się z łączeniem szeregu różnych usług, które udostępnione są przez tę wyszukiwarkę. Obecnie praktycznie każda strona internetowa korzysta z narzędzia Google Analytics, które umożliwia mierzenie efektów, jakie dają nam mapy Google oraz strony internetowe. Co więcej, to darmowe narzędzie umożliwia osobne sprawdzanie wskaźników dla każdego elementu. Możemy więc porównać mapy Google i określić, czy faktycznie wzmacniają one ruch na stronie.
Na jakie efekty w krótkim czasie możemy zwrócić uwagę?
W przypadku standardowych działań SEO na efekty możemy czekać nawet kilka miesięcy. W przypadku pozycjonowania wizytówki Google Maps znacząco skracamy ten czas. Co za tym idzie, w niezwykle krótkim czasie mamy możliwość ocenienia, czy stworzona wizytówka faktycznie skłania użytkowników do przejścia do strony internetowej.
Jak dodać firmę do map Google?
Dodanie firmy do Google Maps jest niezwykle proste. Wystarczy zalogować się na odpowiednią stronę google com i wejść do panelu Google Moja Firma. Następnie należy po kolei przejść odpowiednie kroki, które opisaliśmy wcześniej. Są to:
1. Podanie nazwy firmy.2. Wybranie kategorii głównej.3. Dodanie usług.4. Zaznaczenie tego, czy chcemy wyświetlać lokalizację naszej firmy.5. Wpisanie adresu siedziby wyświetlanej w wizytówce Google.6. Podanie informacji o tym, czy klienci obsługiwaniu są w firmie.7. Dodanie obszaru działania.8. Podanie informacji kontaktowych: adres strony WWW, adres e-mail, numer telefonu.9. Podanie innych wymaganych danych osobowych.10. W tym momencie musimy podać otrzymany kod weryfikacyjny.11. Dokonujemy weryfikacji wizytówki.
Jak odpowiednio dobrać słowa kluczowe?
Bardzo ważne jest dobieranie odpowiednich słów kluczowych. Jeśli nie chcemy zlecać tego profesjonaliście SEO, możemy użyć narzędzi dedykowanych do planowania słów kluczowych. Jeśli jednak chcemy mieć pewność, że frazy będą odpowiednio dobrane, powinniśmy sięgnąć po np. konsultacje SEO.
Po jakim czasie zauważymy efekty działań w Mapach Google?
Efekty przeprowadzonych przez nas działań w Google Maps zobaczymy już po kilku minutach. W niektórych przypadkach czas oczekiwania może się wydłużyć maksymalnie do tygodnia. Realne efekty dokonanych przez nas zmian, które oznaczać będą wzrost pozycji w Mapach Google, mogą pojawić się nawet po tygodniu. W porównaniu do ogólnego pozycjonowania strony SEO, które efekty ujawnia nawet po kilku miesiącach, jest to krótki czas oczekiwania.
Udzielenie dostępu do edycji wizytówki firmy w Google
Jeśli postanowisz, że nie chcesz samodzielnie optymalizować swojej wizytówki i wolisz zlecić to naszej agencji SEO3, która profesjonalnie zajmuje się SEO, będziesz musiał udzielić jej dostępu do panelu zarządzania wizytówką. Jak to zrobić? Korzystając z Google Moja Firma, na panelu bocznym musisz znaleźć pozycję „użytkownicy”. Wybierając ikonę przedstawiającą ludziki, otworzysz okno, w którym możesz wpisać odpowiedni adres e-mail, któremu przydzielasz dostęp do edycji wizytówki firmy w Google Maps. Dla każdej pozycji można również przypisać poziom dostępu.