Reklama na FB

Reklama na Facebooku daje olbrzymie możliwości. Social media coraz częściej pomagają nam w dotarciu do grupy docelowej. Dzięki temu sami możemy ustalić swoje cele, bez wsparcia agencji reklamowej czy domu mediowego, a to sprawi, że nasz koszt reklamy znacząco się zmniejszy. Marketing jest nieodłącznym elementem, jeśli chcesz, aby Twój produkt był rozpoznawalny. Dzięki większej liczbie wyświetleń powiększ swój zasięg i tym samym zyskasz nowych klientów. Skuteczna komunikacja marki i spójne treści przekazywane przez nią, to działania, które warto wdrożyć w swoją działalności. Pamiętaj, że wielu użytkowników Facebooka to Twoi potencjalni klienci. To grupa, do której możesz dotrzeć, nie wydając majątku na reklamę. Jeśli dobrze zaplanujesz kampanię, wyświetlenia będą przekładały się na realne zyski. Wybór oczywiście należy do Ciebie. W poniższym wpis przygotowaliśmy, żeby pokazać Ci, jak zarabiać dzięki reklamie na Facebooku. Chcemy krok po kroku pokazać Ci wszystkie możliwości marketingu.

reklamy na facebooku

Jakich narzędzi użyć?

Kampanie reklamowe możesz zaplanować przy pomocy narzędzie Ads Manager. To bardzo rozbudowane narzędzie, dlatego daje możliwość dotarcia bezpośrednio do klienta docelowego. Kliknięcia zaplanowane przy jego użyciu trafiają do konkretnych użytkowników. Wszystkie działania podejmowane przez Ciebie bądź odbiorców są obserwowane i rejestrowane. Dzięki czemu możesz modyfikować Swoją reklamę, tak aby była bardziej skuteczna.

Czy stworzenie reklamy na Facebooku jest trudne?

Facebook Ads umożliwia stworzenie samodzielnie kampanii reklamowej. Pozyskiwanie kontaktów jeszcze nigdy nie było tak proste jak teraz. Zanim rozpoczniesz prowadzenie kampanii i dodasz pierwszą reklamę, najpierw musisz dodać sposób płatności. Do swojego konta na Facebooku dodaj dane karty kredytowej (VISA, Master Card, American Express), konta PayPal bądź kuponów promocyjnych Facebooka. Zaraz po weryfikacji Twojej płatności, niemal od razu możesz przeprowadzić swoją pierwszą kampanię na Facebooku. Spokojne nie obawiaj się, że Facebook Cię oszuka. Tysiące firm na całym świecie korzysta z Facebook Ads, jeśli prawidłowo stworzysz reklamę, nie musisz obawiać się o Swój budżet.

Od czego zacząć tworząc kampanię?

Na ekranie wyświetlą Ci się cztery zakładki: przegląd konta, kampanie, zestawy reklam oraz reklamy.

  • Przegląd konta- umożliwia Ci sprawdzenie wszystkich Twoich dotychczasowych kampanii. Jaki miały zasięg, jaką miały liczbę wyświetleń, czy udało się osiągnąć zamierzony cel oraz kwotę, jaką wydałeś na tę reklamę.
  • Kampanie- Kiedy klikniesz przycisk „Utwórz kampanię”. Będziesz mógł zadecydować o całym kształcie kampanii. Ustalić co jest celem Twojej reklamy. Celów możesz mieć wiele, aby osoby korzystające z Facebooka nabijały Ci wyświetlenia, pamiętaj, że musisz skonkretyzować swoje cele konwersji.
  • Zestawy reklam- z punktu widzenia przedsiębiorcy do bardzo ważna zakładka. Tutaj warto zastanowi się nad sposobem kreacji reklamy oraz wyobrazić sobie grupę docelową, do której chcesz dotrzeć.
  • Reklamy- są to już gotowe kreacje reklam, w których możemy umieścić wideo, zdjęcie, e-mail czy stronę gdzie klient może znaleźć Twój produkt.

Jak dotrzeć do grupy docelowej?

Social media to potężne narzędzie, dzięki któremu możemy skrócić drogę do klientów. Trafne cele, zwiększą liczbę wyświetleń reklamy i pozwolą na dotarcie do grupy docelowej. Facebook domyślnie podpowiada jaki cel chcesz osiągnąć. Oczywiście sprecyzowanie celu zależy od tego, jaką usługę oferujesz lub na jakim etapie rozwoju marki jesteś. W kolumnie „świadomość” znajdziesz: rozpoznawanie marki, czyli Facebook wyślę Twoją reklamę do tysiąca osób ze stworzonej grupy odbiorców oraz zasięg, czyli daną reklamę na Facebooku zobaczy więcej użytkowników, ale wyświetli im się mniej razy.

Facebook
92%
Instagram
89%
Linkedin
95%
YouTube
98%

Jaki cel kampanii wybrać?

Kolejna kolumna to „branie pod uwagę”. Tu obserwujesz „ruch” swoich kampanii reklamowych. To świetny wybór, jeśli Twoim celem jest skierowanie klienta na Twoją stronę internetową. Ta zakładka zwiększa kliknięcia klientów, bo wyświetla im się praktycznie cały czas. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu aktywności wśród odbiorców, wybierz zakładkę „aktywność”. Twoje treści wtedy będą częściej do nich docierały i chętniej będą reagować na dany wpis i go komentować. W przypadku kiedy chcesz, aby osoby korzystające z Facebooka zainstalowały jakąś aplikację wybierz „instalacje aplikacji”, a w sytuacji gdy zależy Ci na tym, aby obejrzały dane wideo kliknij „wyświetlenia filmu”. Ostatni cel, który znajduje się w tej kolumnie to „pozyskiwanie kontaktów”. Idealny do zwiększania konwersji i dotarcia do grupy odbiorców.

Jaki cel jest najskutezniejszy dla biznesów stacjonarnych?

Celów z grupy „konwersja” nie wykorzystuje się tak często jak tych z pierwszej i drugiej grupy. Są one jednak interesujące dla osób, których celem jest na przykład sprowadzanie osób do swojego biznesu stacjonarnego. Konkretna reklama wyświetla im się w przypadku kiedy przechodzą obok Twojego sklepu czy restauracji. Klient, widząc dany szyld, ma przed oczami równocześnie kuszące wideo, które wybija mu się spośród innych reklam na Facebooku. Szanse na osiągnięcie celu wtedy wyraźnie rosną. Widząc atrakcyjne wideo włoskiego makaronu, w porze lunczowej, chętniej odwiedzi Twój lokal jeśli akurat jest w pobliżu. Nawet jeśli reklama bardzo go zainteresuje, ale okaże się, że na obiad musiałby pojechać na drugi koniec miasta, prawdopodobnie odrzuci Twoją ofertę. Dlatego jeśli Twój biznes nie działa jedynie w sieci, ta opcja powinna Cię zainteresować.

Jaka jest Twoja grupa docelowa?

Po ustaleniu celu dla kampanii reklamowej na Facebooku. Chcemy przejść do wyboru grupy docelowej. Ciekawą reklamą zyskasz wiele konwersji. Dlatego to jeden z najważniejszych elementów w całej reklamie. Poświęć mu więcej uwagi, ponieważ będzie on kluczowy dla całej narracji Twojej firmy. Spójność zawsze przyciąga większą liczbę odbiorców. Na to pytanie kto jest Twoim klientem, powinieneś odpowiedzieć sobie już na początku, w czasie tworzenia produktu. Tylko wtedy będziesz wiedział, na jakie potrzeby ma odpowiadać. Jeśli jednak tego nie zrobiłeś, być może skrupulatna kampania pozwoli Ci ulepszyć Twój produkt? W sieci znajdziesz wiele wzorów jak skomponować profil klienta.

Co zrobić, aby reklama na Facebooku była skuteczna?

Trafna grupa docelowa, to klucz do efektywnej reklamy na Facebooku. Pamiętaj, że nim bardziej skonkretyzujesz grupę odbiorów, tym Twoja reklama będzie skuteczniejsza. Na początek przejdź od razu do „lokalizacji”. Oczywiście jeśli chcesz, zaznacz cały świat, ale wtedy kliknięcie na reklamę będzie graniczyło z cudem. Przeciętny użytkownik Facebooka dostaje wiele reklam, dlatego jeśli chcesz zachęcić klientów reklamą, najlepiej skup się na małym obszarze na początek dzielnica, lub nawet mieszkańcy ulicy, na której masz lokal. Wtedy zobaczysz realne efekty swoich działań reklamowych. Najlepiej wybrany przez siebie obszar zaznaczać na mapie.

Co wziąć pod uwagę przy ustalaniu grupy docelowej?

Następnie chcemy ustalić „wiek, płeć oraz język” osób, do których chcemy dotrzeć. Błędem jest zakładanie, że nie ma to znaczenia. Spróbuj na początek stworzyć kilka reklam, skierowanych do zróżnicowanych odbiorców. W tym przypadku zobaczysz, kto realnie jest zainteresowany Twoim produktem. Często pomijanym etapem reklamy, ale niezwykle istotnym dla Facebook Ads są „szczegółowe opcje targetowania”. Nie pomijaj tego kroku! Dzięki niemu Twoja reklama na szansę dotrzeć do konkretnych osób. Spróbuj wyobrazić sobie, co robią Twoi odbiorcy, szczegolnie kiedy oferujesz coś czy raczej interesuje się tylko część społeczeństwa.

Gdzie umieścić reklamę?

Umiejscowienie reklamy to równie istoty element kreacji kampanii co ustalenie odbiorców. Nawet jeśli stworzymy genialną i chwytliwą reklamę, możemy nie osiągnąć celów, jeśli reklama będzie umieszczona w złym miejscu. Nie pozwól, aby Twoje działania reklamowe na Facebooku były przypadkowe. Sam określ, gdzie chcesz swoją reklamę, dzięki Facebook Ads. Audience Network umożliwia reklamodawcom rozszerzenie kampanii poza Facebooka i Instagrama na inne miejsca w Internecie Facebook jest połączony z Instagramem, więc i tam możesz umieścić kampanie, ale ta opcja daje Ci więcej możliwości. Jest ona popularna szczególnie zagranicom, wtedy reklamy kierowane są do całej sieci stron i aplikacji należącej do Marka Zuckerberga.

Czy Audience Network jest skuteczny?

Jest to skuteczna opcja, bo ludzie spędzają mnóstwo czasu na różnych portalach. Pomaga reklamodawcom docierać do większej liczby osób, w innych miejscach, szczególnie jeśli więcej czasu spędzają na innych stronach. To ciekawa opcja, między innymi dla kampanii międzynarodowych. Jeśli natomiast Twój biznes jest raczej lokalny, ta opcja raczej się u Ciebie nie sprawdzić, a znacząco podwyższy Twój budżet. W Polsce ta opcja nie jest jeszcze na tyle silnie rozwinięta, aby przynosiła realne zyski szczególnie małym i średnim przedsiębiorcom.

Jaki budżet przeznaczyć na Facebook Ads?

Koszt reklam nie jest jednakowy dla wszystkich kampanii. Reklamy na Facebooku należą do jednych z najtańszych strategii marketingu. Bardzo istoty z punktu widzenia reklamodawcy jest „Budżet i Harmonogram”. Oczywiście nim więcej przeznaczysz na reklamę, tym będzie ona skuteczniejsza, ale jeśli trafnie ustaliłeś cel i grupę osób, do których chcesz dotrzeć, małe kwoty też pozwolą Ci osiągnąć sukces w marketingu. Reklama na Facebooku, która będzie wyświetlała się ludziom w całym kraju, z pewnością będzie znacząco droższa. Jej koszt może wliczać się każdorazowe kliknięcie i okres czasu jej wyświetlania.

Co zrobić, żeby zmniejszyć koszty reklamy?

Gdy Twoja reklama na Facebooku ma trwać przynajmniej kilka tygodni, skorzystaj z optymalizacji pod unikalne wyświetlenia reklamy. Wtedy jednemu użytkownikowi Facebooka zdana reklama wyświetli się maksymalnie raz dziennie. To rozwiązanie sprawdzi się na duże kampanie lub kiedy reklamujesz nowy produkt i każde kliknięcie jest dla Ciebie ważne. Opłaty mogą się wyświetlać przy wejściu na stronę lub za CPC. Tu wybór nie wpłynie na skuteczność marketingu. Skuteczne jest natomiast zaplanowanie wyświetlania strony kampanii. Wtedy Facebook pokazuje Twoja reklamę, o konkretnej porze. Jeśli reklama dotyczy środka na bezsenność, sprawdzi się wtedy reklama wyświetlana w nocy. Natomiast strony lunchowe najlepiej wyświetlać w porze obiadowej, wtedy reklama na Facebooku spełni Twoje oczekiwania.

Co charakteryzuje skuteczną kampanię?

Poświęć chwilę również „kreacji”, to format, w jaki Facebook będzie wyświetlał reklamy. Jest pięć sposobów. „Karuzela” to wyświetlane obok siebie strony do konkretnych produktów, polecany szczególnie sklepom, które oferują wiele różnorodnych produktów na Facebooku. Częściej wybieraną opcją dla reklam jest pojedyncze zdjęcie lub film, pewnie, dlatego że jest też najskuteczniejsza. Reklama na Facebooku nie może być długa, to ważne jeśli zdecydujesz się na dodanie filmu, 60 sekund to czas maksymalny, ale skróć ją jak najbardziej, wtedy zyskasz wielu klientów. „Pokaz slajdów”, to opcja używana równie rzadko co karuzela. Wymaga przygotowania kilkunastu grafik i przemyślanego ich umiejscowienia. Przy tej opcji musisz nastawić się dłuższe testowanie swojej reklamy. Formatem najbardziej przyjaznym mobilnie jest „kolekcja”. Treść w niej zawarta ładnie wyświetla się na Facebooku i wszystkich innych aplikacjach. Przez co możemy spodziewać się większej liczby wyświetleń reklamy.

Jakie elementy powinna mieć reklama?

Nie zapomnij, o tak istotnym elemencie jak wygląd samej reklamy. Stosuj właściwe formaty grafik, chodzi o to, żeby była ona kompatybilna ze wszystkim urządzeniami i ładnie się na nich wyświetlała. Profesjonalny wygląd fanpaga i kampanii, to podstawa. Do reklamy wybieraj tylko zdjęcia i filmy dobrej jakości i rozdzielczości. Konsumenci są wzrokowcami. Codziennie podejmują decyzję zakupowe spośród setek postów, a te najestetyczniejsze mają największe powodzenie. Zawsze mów prawdę przy tworzeniu stron czy kampanii. Nie ma nic gorszego niż niezadowolony klient. Jeśli raz go oszukasz, będzie Ci ciężko odzyskać jego zaufanie. Social media to potężne narzędzie, w którym łatwo inni klienci mogą poznać opinię innych odbiorców, jeśli będą negatywne, to i oni u Ciebie nie kupią. Dostosuj się do swoich klientów i spróbuj wejść w ich skórę. W każdym biznesie to podstawa, dla prawidłowego zrozumienia rynku. Jeśli jesteś firmą produkującą ciężkie kosmetyki dla mężczyzn, skutecznej reklamy nie zapewnią Ci slogany marek kobiecych. Jeśli kierujesz przekaz do rodzin z dziećmi, unikaj grafik czy treści zawierających ryzyko, czy niebezpieczeństwo. Musisz poznać swojego klienta, a potem stwórz taką reklamę, jakiej on od Ciebie oczekuje.

Dlaczego testowanie reklam jest ważne?

Nikt od razu nie osiąga sukcesu. Testowanie reklam powinno wejść Ci w nawyk, jeśli chcesz osiągnąć sukces. Przywiązując się do swojego pierwotnego pomysłu, skazujesz Swój biznes na porażkę. Nie trwaj uparcie przy pierwszych założeniach. Profesjonalista wie, że najważniejszą opinią o jego produkcie jest opinia rynku, a nie jego własna. Facebook wprowadził wiele możliwość do przeprowadzania testów, gdzie wyniki można obserwować bezpośrednio na Swojej platformie. Testowanie na przykład grup jest nie tylko sensowne, ale i opłacalne. W potencjalnie silnej grupie koszt uzyskania kontaktu może wynosić ponad 2 złote, a w innej dajmy na to 50 groszy. Różnica jest widoczna gołym okiem i już to powinno Cię skłonić do chętnego testowania reklam. Oprócz zróżnicowanych grup pamiętaj o kwestii wyboru sposobu optymalizacji emisji. Tutaj wybierz wybrać optymalizację pod kątem konwersji w ramach jednego testu oraz kliknięć linku w ramach drugiego. Testy na Facebooku przeprowadzaj dzięki ustawianiu różnych parametrów grupy. Na początku skup się na zmienianiu jednej cechy. Wtedy łatwiej wyłapiesz, co działa na Twoją korzyść, a co nie. W kolejnych etapach zacznij eksperymentować z celami. We wszystkich działaniach marketingowych tego typu najważniejszy jest czas i cierpliwość. Nie zniechęcaj się, a każdą porażkę przekładaj w zyski dla biznesu.